RCS, czyli Rich Communication Services to nowy standard komunikacji mobilnej, cieszący się rosnącym zainteresowaniem ze strony operatorów sieci komórkowych i przedsiębiorstw, które chcą poprawić komunikację z klientami. W czerwcu tego roku w biurze Urzędu Komunikacji Elektronicznej w Warszawie odbyło się posiedzenie GSMA Roundtable, w którym wzięli udział przedstawiciele kilku operatorów i dostawców z Polski i regionu. Jednym z prelegentów na spotkaniu był Zeljko Bak, Program Manager w firmie Infobip, wiodącej globalnej platformie komunikacyjnej dla firm. Postanowiliśmy porozmawiać z nim o możliwościach, jakie daje RCS i jak wyglądają perspektywy wdrożenia nowego standardu w Polsce.
Zacznijmy od początku. Czym jest RCS (Rich Communication Services) i dlaczego wzbudza zainteresowanie operatorów telekomunikacyjnych i marek?
RCS to kolejny etap rozwoju najpopularniejszego standardu komunikacji mobilnej, jakim jest SMS. Według danych GSMA na całym świecie z krótkich wiadomości tekstowych co miesiąc korzysta ponad 4 miliardy ludzi. Aby zwizualizować główną przewagę wiadomości tekstowych nad innymi rozwiązaniami komunikacyjnymi, sensowne jest porównanie tej liczby do statystyk najpopularniejszych aplikacji OTT np. takich jak WhatsApp i Facebook Messenger, które wskazują na ponad miliard aktywnych, miesięcznych użytkowników. O wiele mniej popularne niż SMS-y są również Skype i Snapchat. Te 4 miliardy użytkowników SMS-ów stanowią niesamowitą bazę do rozwoju RCS na całym świecie. To jeden z powodów, dlaczego nowy standard zyskuje coraz większe zainteresowanie. Drugim są zupełnie nowe możliwości komunikacji mobilnej, jakie oferuje. Oczywiście wdrożenie wymaga inwestycji od operatorów telekomunikacyjnych, ponieważ RCS to nie tylko kolejna aplikacja, to usługa sieciowa.
No właśnie, jakie nowe możliwości komunikacyjne otwiera RCS?
Przede wszystkim, RCS umożliwia masową dwukierunkową komunikację, w której odbiorca może otrzymać znacznie więcej informacji niż poprzez jednokierunkową komunikację SMS. Ten nowy standard pozwala wzbogacić wiadomość o atrakcyjną treść. To nie tylko tekst, jak w SMS-ach i prosta grafika, którą znamy z MMS, ale także wysokiej jakości zdjęcia, filmy, animacje, grafika itp. Wyobraźmy sobie także nowe przypadki użycia, które umożliwią usługi lokalizacyjne. Ponadto nowy standard nie tylko umożliwi kampanie marketingowe, ale także prowadzenie wysokiej jakości obsługę klienta, a w niedalekiej przyszłości również usługi płatnicze. Nazwisko nadawcy zostanie zweryfikowane, a użytkownicy będą pewni, że nikt nie podszywa się pod kogoś, kto się z nimi skontaktował. W polu nadawcy możliwe będzie zawarcie nie tylko jego nazwy, ale także, na przykład, logo marki. Co najważniejsze, marketerzy będą mogli skutecznie mierzyć RCS, pomogą im w tym szczegółowe raporty, które dokładnie określą zachowanie użytkownika i pozwolą obliczyć współczynnik konwersji z działań przeprowadzonych w tym kanale. Jest oczywiste, że taka forma komunikacji jest interesująca dla firm, które nie tylko chcą informować swoich klientów, ale także angażować ich w komunikację w ramach kampanii reklamowych oraz obsługę sprzedażową.
Kto uzyska dostęp do tego nowego rozwiązania? Ile to kosztuje?
I to jest najlepsza rzecz jak do tej pory. Te nowe funkcje będą dostępne na wszystkich urządzeniach mobilnych z systemem Android bez potrzeby instalowania żadnych aplikacji. Wszystkie wiadomości będą wysyłane bezpośrednio na numery telefonów, to one będą identyfikować odbiorców. Schemat działania będzie taki sam jak w przypadku wiadomości tekstowych, to z kolei zapewni RCS znaczny zasięg dla odbiorców już od samego startu usługi. W przypadkach, gdy telefon nie obsługuje standardu RCS, odbiorca otrzyma alternatywną komunikację za pośrednictwem krótkiej wiadomości tekstowej. Jeśli chodzi o koszty, trwają dyskusje na temat modeli biznesowych, ale nie ma jednego standardu, takiego jak SMS, gdzie rozliczamy się według liczby wysłanych wiadomości. W standardzie RCS wygląda to nieco inaczej, ponieważ jest to komunikacja dwukierunkowa, więc liczba wiadomości zależy od aktywności odbiorcy. Oczywiście będziemy musieli wspólnie eksperymentować i wprowadzać innowacje, aby udostępnić tę usługę firmom w atrakcyjnym modelu kosztowym.
Czy RCS to zupełnie nowe odkrycie w świecie telekomunikacji?
To nie jest pierwsza próba wdrożenia RCS jako nowego standardu. W ciągu ostatniej dekady podjęto wiele działań, ale coś ciągle stało na przeszkodzie. Nie było wystarczających wysiłków, aby przekonać operatorów, że zainwestują w RCS. Tym razem sytuacja jest zupełnie inna, ponieważ wiele międzynarodowych i bardzo wpływowych firm, takich jak Google, Samsung, Ericsson i Huawei wspiera ideę RCS, dostarczając sprzęt i rozwiązania telekomunikacyjne zgodne z nowym standardem. Ponad pięćdziesięciu operatorów telekomunikacyjnych na świecie, jedenastu producentów urządzeń mobilnych i dwóch dostawców systemów operacyjnych - Google i Microsoft – wszyscy byli zaangażowani w prace nad RCS. Oczywiście nadal pozostaje Apple, które rozwija własną usługę iMessages. Myślę jednak, że mocno rozważą przystąpienie do inicjatywy RCS, gdy stanie się ona powszechnym standardem. Oprócz tego, kilka globalnych marek już wykazało zainteresowanie RCS, ponieważ uważają, że jest to świetna okazja do poprawy komunikacji z klientami.
Jaki jest stan wdrożenia RCS na dziś? Czy istnieją rynki, na których to rozwiązanie jest już dostępne komercyjnie?
Według GSMA na świecie jest obecnie ponad 50 sieci RCS, z których korzysta ponad 150 milionów użytkowników. Do końca 2019 r. spodziewamy się wzrostu zarówno liczby sieci oferujących RCS, jak i użytkowników, do łącznej liczby miliarda. Według analityków wartość rynku A2P RCS w 2021 roku wyniesie 74 miliardy USD. To pokazuje wielki potencjał rynku i szansę dla wszystkich podmiotów zaangażowanych w jego rozwój.
Jakie są kolejne kroki? Co Infobip zamierza zrobić w najbliższej przyszłości?
Rozpoczęliśmy pilotażowy program RCS z Vodafone, którego celem jest zwiększenie świadomości największych marek na temat tego nowego kanału komunikacji. Na razie uruchomiliśmy projekt w pięciu krajach na całym świecie w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Hiszpanii, Afryce Południowej i we Włoszech. Możliwe, że rozszerzymy obszar działania programu, aby objąć więcej krajów w zależności od zainteresowania operatorów telekomunikacyjnych. Aby pokazać możliwości RCS, nawiązaliśmy współpracę ze znanymi międzynarodowymi markami, takimi jak UBER. Podczas tegorocznego Mobile World Congress w Barcelonie zaprezentowaliśmy kilka przypadków użycia UBER. Pokazaliśmy live demo, dzięki któremu każdy z uczestników, trzymając telefon w dłoniach mógł doświadczyć, jak wygodna jest komunikacja A2P (application to person) z RCS.
Czy jest szansa, że nowy standard szybko pojawi się w Polsce?
Rozmawiamy z kilkoma polskimi operatorami. Spotkanie GSMA Roundtable Meeting w Warszawie zgromadziło wszystkich operatorów w Polsce i wszyscy wykazują zainteresowanie uruchomieniem usług RCS p2p i a2p i rozważają różne modele biznesowe. Na tym forum miałem okazję zaprezentować nasze doświadczenie we wdrażaniu nowego standardu. Jestem przekonany, że w najbliższej przyszłości RCS pojawi się w Polsce, ponieważ istnieje dobrze rozwinięty rynek a2p, w którym zarówno operatorzy komórkowi, jak i marki widzą szansę na zwiększenie wygody użytkowników i przyspieszenie projektów transformacji cyfrowej. Istnieje kilka globalnych, regionalnych, a nawet lokalnych marek, które są zainteresowane prowadzeniem kampanii mobilnych przy użyciu nowego standardu, a Infobip może pomóc połączyć to wszystko w tym ekosystemie.
Dziękuję za rozmowę.
Marcin Dulnik
Link do strony artykułu: https://wm5.wirtualnemedia.pl/centrum-prasowe/artykul/rcs-zyskuje-coraz-wieksze-zainteresowanie-operatorow-telekomunikacyjnych